Legenda głosi, że pierwsze rolki powstały w XVIII wieku, kiedy Holender próbował symulować jazdę na łyżwach, przybijając drewniane szpule do pasków drewna przymocowanych do jego butów.
W 1863 roku Amerykanin opracował pierwszą wrotkę z kółkami przymocowanymi obok siebie. Wkrótce ustawienie kółek dwa na dwa stało się standardem i szybko zapomniano o rolkach in-line. Od czasu do czasu pojawiały się wersje rolek in-line, ale koncepcja jeszcze się nie przyjęła.
Biorąc pod uwagę ówczesną technologię, rolki in-line nie mogły być zaprojektowane tak, aby funkcjonowały tak dobrze, jak zwykłe wrotki. W 1930 roku wrotki na stałe zagościły w społeczeństwie. Ale zajęło to 29 lat więcej, do 1959, zanim ktoś zaczął masowo produkować łyżwy z metalowymi kółkami. Kolejny znaczący rozwój nastąpił w 1973 roku, kiedy rolka została dalej udoskonalona i spopularyzowana przez wprowadzenie kółka poliuretanowego. W 1980 roku dwóch grających w hokeja bracia z Minnesoty odkryło łyżwę in-line podczas szperania w sklepie z artykułami sportowymi i zdecydowali, że ten projekt będzie idealnym pozasezonowym narzędziem do treningu hokeja.
Udoskonalili rolki i zaczęli montować pierwsze rolki Rollerblade w piwnicy domu swoich rodziców w Minneapolis. W tym samym roku założyli firmę, która przekształciła się w Rollerblade. Hokeiści wkrótce zaczęli zwracać uwagę, gdy latem ślizgali się po drogach Minnesoty. Narciarze również szybko dostosowali łyżworolki do swoich programów treningowych. Biznes rozwijał się we wczesnych latach 80-tych, ale rynek rolek in-line był nierozwinięty i ograniczony geograficznie.
Strategiczne działania marketingowe zostały wprowadzone w połowie lat 80-tych, aby pozycjonować jazdę na rolkach jako nowy sport, a oddolne taktyki marketingowe zastosowano w Miami Beach na Florydzie, Minneapolis w stanie Minnesota oraz w Venice Beach w Kalifornii. Od połowy lat 80. do późnych lat 80. sprzedaż bezpośrednia została wyeliminowana, ponieważ Rollerblade poszukiwał dystrybucji za pośrednictwem sprzedawców artykułów sportowych.
Pod koniec lat 80-tych Rollerblade rozszerzyło rynek o wydarzenia, zawody i inne działania specyficzne dla tego sportu; w tym nowy trend jazdy agresywnej. Ponadto tradycyjne taktyki marketingowe i agresywny plan public relations katapultowały wejście do głównego nurtu.
Na początku lat 90. międzynarodowa dystrybucja została po raz pierwszy zrealizowana poprzez utworzenie kilku dystrybutorów. Ponadto w 1991 roku Nordica, członek Benetton Group, nabyła 50% udziałów w firmie. Promocje krzyżowe z głównymi producentami produktów konsumenckich nadały rynkowi wiarygodność, a reklama tego sportu była na najwyższym poziomie, ponieważ popularność rosła, a uczestnictwo rosło szybciej niż jakikolwiek sport w historii.
Lata 90-te to dalsza ekspansja rynku i przemysłu, do czego przyczyniły się wielkie postępy w technologii rolek. Lżejsze, mocniejsze materiały, niższe ceny i technologie, takie jak rewolucyjny hamulec ABT®, sprawiły, że jazda na rolkach stała się bardziej dostępna dla osób w każdym wieku i ze zdolnościami sportowymi.