Pewnie niejednokrotnie zazdrościliście profesjonalnym narciarzom tego, jak lekko ich narty suną po stoku pełnym zmuldowanego śniegu. Obserwując ich z boku można odnieść wrażenie, że w ich kolanach znajdują się sprężyny, wprawiane w ruch przez atletyczne uda.

Dla reszty narciarzy, którzy mają trochę mniej siły w nogach, widok stoku pełnego kopców śniegu nie przedstawia się tak ekscytująco. Podpowiadamy jaką obrać technikę, żeby jazda po muldach przestała być męczarnią.

Jak jeździć po muldach?

  1. Utrzymaj balans – trzymaj ręce z przodu, nie bądź sztywny, zwróć uwagę na położenie kijków narciarskich.
  2. Wybierz najszybszą drogę – przejazd przez środek kopca skutkuje wytraceniem dużej prędkości. Zdecydowanie bardziej efektywna jest jazda w zakrętach pomiędzy muldami.
  3. Wybierz najprostszą drogę – zamiast pchać się pomiędzy największe kopce, wybierz trasę pomiędzy łatwiejszymi do pokonania, mniejszymi muldami

Co to jest mulda?

Jak się tworzą muldy? Muldy tworzą się podczas intensywnego użytkowania stoku narciarskiego przez narciarzy i snowboardzistów poruszających się po trasie zjazdowej. Podczas ostrych zakrętów curving’owych, narciarze spychają leżący na trasie śnieg. Im więcej osób zjeżdżających na deskach i nartach wybiera tę samą ścieżkę zjazdową, tym większe kopce śniegu się tworzą. Przez to, że narciarze zjeżdżając w dół wykonują skręt za skrętem, muldy utworzone z przesuniętego śniegu przypominają często pole. Odsłonięty, często oblodzony przesmyk pomiędzy muldami to właśnie ścieżka, którą powinnyśmy wybrać, gdy przyjdzie nam zjeżdżać po zmuldowanej trasie.

Najważniejszy jest balans!

Podczas jazdy po muldach największym wyzwaniem jest utrzymanie równowagi podczas krótkich i szybkich skrętów pomiędzy kopczykami. To proste, wystarczy, że zapamiętasz 3 zasady:

  1. Trzymaj ręce przed sobą,
  2. Dynamicznie uginaj i prostuj nogi.u nas
  3. Korzystaj z kijków narciarskich.

Jazda przez muldę – jak się do tego zabrać?

Nie masz zbyt dużego doświadczenia i obawiasz się, że nie poradzisz sobie ze zjazdami po trasie, która bardziej przypomina pole muldowe niż sztruks? Na początek wybierz sobie drogę, która składa się z niezbyt wysoki, rozległych muld. Podjedź na szczyt kopca, wbij kijek, użyj nachylenia do lekkiego wytracenia prędkości, a następnie skręć za kijkiem lekko się obracając. Obracanie powinno być dosyć proste, ponieważ gdy jesteś na górze muldy czubki i tyły Twoich nart znajdują się w powietrzu.

 

Jak wybrać najszybszy zjazd pomiędzy muldami?

Przede wszystkim, gdy wykonujesz skręt, pamiętaj, aby pozostać na zewnątrz muldy. Staraj się osiągnąć najwyższy punkt skrętu u podnóża następnego kopca. Później przetnij wypłaszczenie pomiędzy muldami. Przekonasz się, że na trasie jest więcej miejsca na skręty niż wydawało Ci się kiedykolwiek wcześniej! 😉

Tagi: , ,