Dzisiaj ten dylemat przestał już być udziałem większości narciarzy. Nieważne czy jeździmy poza trasą czy zgodnie z wytyczonym szlakiem, odpowiedź jest jedna – kask narciarski! Kask jest wyznacznikiem podstawowego poziomu bezpieczeństwa, które każdy z nas powinien sobie zapewnić podczas jazdy na nartach. Chroni naszą głowę przed urazami spowodowanymi wywrotką na stoku i kolizją z innym narciarzem czy snowboardzistą. Zabezpieczy nas również na orczyku, gdy jadący przed nami człowiek za szybko wypuści z rąk uchwyt. Zatem dlaczego kiedyś wybierano czapki? Przede wszystkim dlatego, że dawne modele nart nie pozwalały na szybką i dynamiczną jazdę. Odkąd nasze narty stały się lżejsze i bardziej zwrotne, wzrosło również niebezpieczeństwo wypadku, który może skończyć się urazem.
JAK DZIAŁA KASK NARCIARSKI?
Kask narciarski wykonany jest ze skorupy, amortyzującej konstrukcji wewnętrznej, zapięcia i nauszników. Dodatkowo, większość kasków wyposażona jest w systemy wentylacji i indywidualnej regulacji dopasowania kasku do kształtu głowy. Jeżeli wyczynowo uprawiasz slalom, warto wybrać kask narciarski, który pozwala na dołączenie ochraniacza na szczękę i brodę. Istnieją dwie główne technologie, które są wykorzystywane do budowy kasków. Obie spełniają wszystkie wymogi bezpieczeństwa, a jednak, w porównaniu, wykazują pewne różnice, które wynikają z ich procesu produkcyjnego. Pierwsza z nich to Hardshell, czyli najsilniejsza, najbardziej odporna na uderzenia technologia kasku, której żywotność nie ma sobie równych. Drugą jest technologia In-Mold, zapewniająca doskonałą ochronę przy minimalnej wadze. Pochłaniający wstrząsy wewnętrzny rdzeń EPS jest wtryskiwany do twardej zewnętrznej warstwy poliwęglanu w celu utworzenia pojedynczej, kompleksowej jednostki. Najważniejsze, aby kask był dobrze dobrany. Powinien okalać całą głowę i stabilnie na niej „siedzieć”.
MIPS – OCHRONA NIEZAWODNA
Warto wspomnieć też o kaskach wyposażonych w technologię MIPS, która zapewniają nam jeszcze większe bezpieczeństwo. W momencie zderzenia wewnętrzna konstrukcja kasku absorbuje wszystkie wstrząsy. Siła rozchodzi się wewnątrz skorupy i nie dociera do naszej głowy. W ten sposób możemy się w pełni ochronić przed jakimkolwiek ryzykiem wstrząśnienia. Należy jednak pamiętać, że kask, w którym doświadczyliśmy wypadku, powinien zostać wymieniony. Dzieje się tak ponieważ wewnętrzna konstrukcja kasku ulega zniszczeniu przez wstrząsy przechwycone w chwili zderzenia., gdy uraz był stosunkowo lekki i nie widać żadnych odkształceń na kasku, z zewnątrz i od wewnątrz, warto poprosić o opinię specjalistę w profesjonalnym sklepie sportowym. Nie raz na pewno zdarzyło się Wam, że kask upadł lub ktoś puknął Wam w skorupę kijkiem. Materiały zastosowane do konstrukcji kasku absorbują wszystkie uderzenia. Dlatego nawet jeżeli nie mieliśmy żadnego poważnego wypadku, warto wymienić kask mniej więcej co 5 lat.
KASK MUZYCZNY
Producenci sprzętu sportowego wymyślają coraz to nowe rozwiązania technologiczne, które mają sprawić, że nasz dzień na nartach będzie przyjemniejszy. Ostatnio z myślą o miłośnikach muzyki SMITH zaczął wyposażać swoje kaski w specjalne, wbudowane słuchawki. Klasyczne uszy kasku można zastąpić zestawem Outdoor Tech™ WIRED CHIPS®. Dzięki temu możesz zrezygnować z dousznych słuchawek, które irytująco wypadają z ucha podczas jazdy. Zestaw jest bardzo intuicyjny i prosty w obsłudze nawet, gdy mamy rękawice narciarskie, ponieważ posiada zewnętrzne przyciski regulacji głośności dźwięku. Dodatkowo wyposażony jest w mikrofon na kablu, który umożliwia odebranie rozmowy bez zdejmowania kasku lub rękawic.
KASK – WYBÓR CZY OBOWIĄZEK?
Podejmując decyzję o wyborze między czapką a kaskiem narciarskim, warto mieć na uwadze również przepisy prawa. W wielu krajach obowiązuje ogólnopaństwowy nakaz jazdy w kasku narciarskim. Przed wyjazdem dobrze sprawdzić jakie są unormowania w miejscu, do którego się wybieramy. Potrzebne informacje powinniśmy znaleźć w regulaminie ośrodka narciarskiego, który zwykle jest dostępny na jego stronie internetowej. Obowiązek jazdy w kasku dotyczy zwykle najmłodszych narciarzy i snowboardzistów oraz młodzieży do lat 14, 15 lub 16. Liczne ośrodki narciarskie naprawdę skrupulatnie podchodzą do kwestii bezpieczeństwa na stoku. Za jazdę bez kasku we Włoszech lub Austrii można otrzymać mandat nawet w wysokości 150-200 euro.