Narty Carvingowe – czym się kierować przy wyborze?
Narty Carvingowe – to narty taliowane (wcięte w „talii”). Jazda na nartach carvingowych polega na zjeżdżaniu na krawędziach nart, dzięki czemu skręcając narciarz nie traci prędkości, a jej nabiera. Styl jazdy na nartach carvingowych zdominował narciarstwo alpejskie i jest zdecydowanie najpopularniejszy. Wszystkie pozostałe telemark, klasyczne zeszły na drugi plan. Obecnie praktycznie wszystkie sprzedawane narty są nartami carvingowymi.
Historia nart carvingowych
Pierwsze narty z wcięciem w talii pojawiły się na rynku pod koniec lat 90-ych XX wieku. Taliowanie pozwalało na wykonanie skrętu na krawędzi, w trakcie którego dzięki wygięciu narty cała krawędź miała styczność ze stokiem. Dzięki temu prędkość na wyjściu ze skrętu była większa, a narciarz nadal czuł się stabilnie. W ten sposób w bardzo szybkim tempie narty zmieniły się z długich prostych desek wyższych od narciarzy o 20-30 centymetrów, na krótsze i dużo bardziej skrętne.
Producenci bardzo szybko rozwijali i promowali różne technologie. Na rynku zaczęły pojawiać się coraz krótsze nart – te miały być coraz łatwiejsze. Krótki promień skrętu miał pozwalać na łatwy skręt i świetną zabawę na stoku. Zaczęto promować narty sporo krótsze od wzrostu, ze względu na obniżoną stabilność proponowane twardsze narty. NIestety te były dość wymagające, co nie spełniało oczekiwań osób początkujących. W końcu pojawił się Rocker.
Od około 10 lat stosowany w nartach system pozwala na łatwe wejście na krawędź i wejście w skręt. System polega na zmianie kształtu w dziobach nart, skraca to część krawędzi, która przylegała do stoku w trakcie skrętów. Dlatego obecnie oferuje się trochę dłuższe narty. W zależności od wagi narciarza, prędkości osiąganych na stoku i twardości nart – rekomenduje się narty o długości od ramion do wzrostu narciarza, lub nawet narty kilka cm dłuższe, niż wzrost narciarza.
Nowe narty carvingowe
Obecnie oferowane narty mają niewiele wspólnego z pierwszymi modelami nart carvingowych. Wspólną cechą jest to, że są taliowane. Gigantyczne doświadczenie producentów, masa technologii oferowanych w nowych modelach powoduje, że nowe narty są wiele lepsze od starszych wersji. Dlaczego?
Po pierwsze są dużo łatwiejsze – dokładnie zaprojektowane w talii pozwalają na łatwe wejście w skręt, po drugie są znacznie bardziej stabilne. Kolejna cecha to szybkość i wszechstronność. Nowe modele nart są co najmniej tak samo szybkie, lub szybsze, a jednocześnie bardzo wszechstronne. Narciarze bez problemu mogą jeździć cały dzień, nawet jak trasa nie jest już idealnie płaskim stołem. Poza łatwym prowadzeniem najnowsze modele pozwalają, w zależności od docisku narty, na jazdę krótszym i dłuższym skrętem. Kolejną ważną cechą nowego sprzętu jest waga – dużo niższa, przy zachowaniu takiej samej sztywności.
Na koniec bezpieczeństwo narciarza, mimo że tego nie widać, producenci wykonali kawał dobrej roboty. Najnowsze narty, po zebraniu wszystkich cech razem, są po prostu dużo bezpieczniejsze. Dzięki temu możemy się po prostu świetnie bawić – a w końcu o to chodzi!
Które narty wybrać, czym się kierować?
Właściwy wybór nart powinien być wypadkową kilku czynników – tego jak jeździmy, jak chcemy jeździć, gdzie jeździmy i jaki jest nasz wzrost waga. W zależności od tych czynników powinniśmy wybierać narty. Odpowiedzi na powyższe pytania pozwolą na znalezienie najlepszej dla nas grupy nart oraz określenie ich twardości i długości.