Ślizgi, krawędzie, struktura nart – narciarskie ABC
Ślizgi, krawędzie, struktura nart, czyli jak zrobione są narty. Czym różnią się od siebie ślizgi, struktura, krawędzie. Na co to wszystko wpływa.
Ślizgi w nartach – baza, zapewnia kontakt ze śniegiem i odpowiada za to jak nam się jeździ. Właściwie przygotowane ślizgi dają optymalne możliwości jazdy na nartach – stylem klasycznym i carvingowym. Na bazę składa się ślizg, struktura i krawędzie.
Wyróżniamy dwa główne rodzaje ślizgów Sintered – Spiekane i Extruded – Odlewane. Pierwsze z nich są przygotowywane, wycinane i składane pod dużym ciśnieniem. Mają wyjątkowe właściwości woskowe i bardzo długą żywotność. Ślizgi Extruded mają gorsze właściwości woskowe są za to bardziej wytrzymałe.
W ofercie Fischera są ślizgi w różnych kolorach co znacznie uatrakcyjnia wygląd nart. Aby jeszcze bardziej poprawić właściwości ślizgowe nart, baza ma różne wykończenia struktury.
Co to jest struktura? W Specjalnym procesie cięcia na powierzchniach wszystkich ślizgów tworzona jest struktura, czyli układ mikro-rowków. Jego funkcją, podobnie jak w oponach samochodowych jest odprowadzenie wody. W zależności od kształtu struktury możemy uzyskać dodatkowe właściwości.
Najczęściej stosowane są dwa rodzaje struktur – klasyczna wzdłuż nart, oraz tworząca łuk, taka jak na zdjęciu powyżej. Wzory stworzone na ślizgach nart wpływają na ich właściwości w różnych temperaturach i na różnych rodzajach śniegu.
Krawędzie w nartach alpejskich są wykonane ze specjalnego stopu stali, który poddawany jest hartowani i zapewnia jak najlepszą jakość i wytrzymałość. W wyniku procesu materiał jest wysoce odporny na zużycie i zapewnia długą żywotność.
Standardowe krawędzie nie tworzą kąta prostego. Zwykle kąty podstawy wykonywane są od 0,6 do 1,2 stopnia, a boczne krawędzie ostrzone są na około 3 – 4 stopnie. Kąt podstawy zawieszenia sprawia, że narty są łatwiejsze do skrętu i kontrolowania. Producenci stosują różne rodzaje krawędzi spełniające określone cechy – narty dla wypożyczalni wyposażone są w krawędzie dostosowane do około 30 ostrzeń, krawędzie w nartach do Snow Parku odporne są na uderzenia.
Czy nowe narty wymagają ostrzenia i smarowania?
Nie. Nowy sprzęt jest zawsze fabrycznie naostrzony, a ślizgi są nasmarowane. Kupując narty sprzęt jest przygotowany do jazdy – możemy zakładać narty i od razu jeździć. W niektórych przypadkach wykonuje się drobne korekty – krawędzi i ślizgów nart – dotyczy to jednak zawodników, dla których sprzęt szykowany jest pod określony styl jazdy i parametry odpowiadające użytkownikowi.
Smarowanie nowych nart? Nowe narty są fabrycznie smarowane uniwersalnym smarem. Sprzęt nie wymaga dodatkowego smarowania. Zalecamy zabezpieczanie ślizgów smarem raz na 2-3 dni narciarskie w zależności od ilości pokonywanych tras. Wysokiej klasy Smary Fischer znajdziesz tutaj.